PROIIICONOM

Redesign webové aplikace - vnitřní informační architektury a navigace za cílem zjednodušení užívání a položením základů pro sjednocení desktopové a webové aplikace do jedné.

Klient

Proconom Software, s.r.o.

Klient

Proconom Software, s.r.o.

Stav

Dokončeno

Stav

Dokončeno

Rok

2022

Rok

2022

Shrnutí

Cílem projektu bylo vylepšení webové aplikace PROIIICONOM zaměřené na digitalizaci společného datového prostředí českého stavebnictví. Po analýze zpětné vazby uživatelů a vedení byla potvrzena hypotéza, že aplikace trpí problémem v navigaci. Mým cílem bylo neovlivnit POWER uživatele, ale naopak najít cestu, jak pomoct těm novým za cenu nízkých nákladů na čas a práci. Po porovnání konkurence a prozkoumání současného stavu aplikace jsem navrhl změny informační architektury a díky jedné obrazovce upravil uživatelské rozhraní. Ačkoliv některé změny nebyly implementovány z důvodu vytížení kapacit, úpravy v UI vedly k lepší přehlednosti a pozitivní zpětné vazbě od externích i in-house uživatelů, což zlepšilo použitelnost aplikace. Projekt nakonec nebyl dokončen, protože se produkt zaměřil na vývoj nových niche nástrojů.



Osobní rekapitulace


🟢 Pozitiva

  • Zkušenost s tvorbou dotazníků

  • Zkušenost s vedením rozhovoru se shareholderem

  • Zkušenost s organizováním a vedením většího projektu

  • Možnost aplikace UX postupů



🔴 Negativa

  • Volba výzkumných metod nebyla vhodná (vytíženost managementu)

  • Osobní předpoklad jednotné vize vedení zpomalil start projektu

  • Chyběl dialog o kapacitách pro tento projekt

  • Nedostatečné vyhledávání zpětné vazby


Do budoucna bych se zaměřil na lepší komunikaci se zadavatelem a napříč organizací. Vyhradím si čas na lepší definování zadání. Obhájení si této fáze projektu je kritické. Nechal jsem osobní předpoklady zasahovat do projektu. Tohle jsou lekce, kterými si člověk musí projít, a já teď vím, jak se jim vyvarovat.

O produktu a firmě

Program PROIIICONOM od firmy Proconom Software si udává za cíl digitalizovat české stavebnictví. Jeho hlavní devízou je "Společné datové prostředí", nebo-li Common Data Enviroment (CDE). Každá zúčastněná strana stavebního procesu zde nalezne transparentní auditovaná data.

Mezi klíčové funkce programu/softwaru patří správa dokumentů a na ně napojených procesů, elektronický stavební deník, 2D/3D prohlížečka prvků a finanční moduly upravující rozpočet stavby před i po kopnutí do země.

Tento rozsáhlý program by uživateli využíván primárně v desktopové verzi. V roce 2022 prošla firma radikální změnou vedení, což přineslo novou iniciativu a chuť inovovat.

Zadání

Zpočátku bylo zadání nejasné: „Máš za úkol redesign webové aplikace.“ Jedno však jasné bylo: tohle bude výzva. Na projektu jsem pracoval sám a narazil jsem hned na několik klíčových překážek:

  • Interní procesy nezahrnovaly výzkum s uživateli.

  • Zadání nebylo plně definované a každý vedoucí měl jinou představu.

  • Existovaly rozpory mezi reálnými potřebami uživatelů a aplikovatelným řešením.

Tato hesla rezonovala po definici potřeby:

Překopat webovou aplikaci“, „Redesign webové aplikace“, „Vystříhat funkce navíc“

Jediné, co jsem mohl udělat, bylo si tato hesla pořádně ověřit.

Metody výzkumu

Dotazník na vedení

Proč? Snadné vyplnění při vytíženosti managementu (pracovní cesty, schůzky).

Jak? Google Forms. Každá funkce a modul byl podroben otázce ‚‚Je tato funkce klíčová pro program na trhu?” (Ano, Ne, Nevím).

Výsledek mě tenkrát překvapil, ale nyní s odstupem už mu rozumím lépe. Z výzkumu vyšlo najevo, že není příliš prostoru upravovat/odstraňovat nynější nástroje programu. Všechna tvrzení o radikální změně produktu tak dostala jasnější tvar. Po zveřejnění výsledků jsem musel požádat o přezkoumání a provedl jsem rozhovory s jednotlivými zástupci managementu.

Bylo potřeba se detailněji doptat na to, co z dotazníku nelze zjistit.


Rozhovory 1:1 s vedením

Proč? Potřeba zjištění vize managementu v návaznosti na zadání.

Jak? Rozhovor s vedoucí osobou jsem zahájil ukázkou dat z dotazníku. Ptal jsem se na tyto otázky:

  • Co má produkt splňovat pro úspěch na trhu?

  • Co tomu brání?


Odhalil jsem nejednotnou vizi vůči programu. Opakovala se zde možnost úpravy UI a zlepšení produktu díky feedbacku uživatelů, kterého je vždy dostatek.


Zpětná vazba uživatelů

Proč? Zahrnutí potřeb zákazníka je to, proč to děláme. Snažil jsem se nalézt průnik potřeb uživatele s vizí vedení a přitom brát ohled na čas i peníze.

Zdroje zpětné vazby:

  • TFS tasky

  • JIRA tikety

  • Textové dokumentace historických chyb

Zjistil jsem, že prostředí produktu zhoršuje navigaci. Noví i zkušenější uživatelé mají problém se strukturou informací i samotným UI.

Co ale dělat dál? Proč vymýšlet něco, co už je vymyšlené? Anonymně jsem prozkoumal konkurenci, kterou nejčastěji zmiňovali dotazovaní uživatelé.


Konkurence - trh

Rozhodl jsem se porovnat produkt s konkurencí. Co dělají líp, co hůř a co prostě jinak? Nakonec jsem se zaměřil výhradně na produkty Trimble Connest, ASPE HUB a Stavario.

Bylo snadné se vcítit do role nového uživatele, protože jsem jím byl. Stanovil jsem si nejčastější operace, které uživatel v programu provádí na základě zkušeností ze zákaznické podpory. Průběh u operací jsem si zaznamenával a poté porovnával rozdíly vůči produktu PROIIICONOM.

Závěr byl takový, že konkurence má silně zjednodušenou navigaci (1 boční panel), avšak v rámci funkcionality je PROIIICONOM zlatou střední cestou na trhu. To bylo příjemné zjištění, které mě namotivovalo vyhodnotit výsledek výzkumu.


Výsledek

Uživatel vnímá navigaci v desktopové aplikaci jako zmatečnou. Ztrácí se a často neví, co má dělat a na co se dívá.

Dotazník tvrdí, že vše, co máme, potřebujeme. Vyvrátil jsem hypotézy OD ZNOVA vs. DROBNÉ ÚPRAVY. Řešení se nachází v kompromisu. V celém procesu jsem na první místo dal uživatele a položil jsem si dotaz:

Jak zjednodušit navigaci webové aplikace vůči desktopové?

Výzvy

  1. Zlepšení Informační architektury (uživatelská navigace)

  2. Úprava rušivého prostředí programu

  3. Odlišit ovládací funkce dané obrazovky od navigace


Navrhované změny:

  • Zlepšení informační architektury (přidání obrazovky s informacemi pro už.)

  • Nastolení hierarchie nadpisů

  • Dodatečné rozlišení úrovní programu

  • Úprava UI barevné palety za cílem vytvoření méně rušivého prostředí

  • Úprava menu Ovládacích prvků pro lepší prioritizaci hlavního navigačního menu

Úprava spočívá ve vytvoření jedné uživatelské obrazovky za cílem poskytnutí rozcestníku s daty, která se týkají práce uživatele. Tato obrazovka bude výstupem z datové obalové křivky nad existujcí IA.



Implementace

Některé návrhy nebyly zapracovány kvůli jejich složitosti. Vedení nechtělo vyvíjet nové obrazovky pro zlepšení situace, proto zvolili cestu úpravy aplikovatelné na aktuální stav.

✅Nastolení hierarchie nadpisů

✅Úprava UI barevné palety za cílem vytvoření méně rušivého prostředí

✅Úprava menu Ovládacích prvků pro lepší prioritizaci hlavního navigačního menu

❌Obrazovka s informacemi pro uživatele

❌Dodatečné rozlišení úrovní programu


Výsledek

Projekt byl několikrát odložen a nakonec nebyl nikdy dokončen. Přes řadu slepých uliček to byl můj první ucelený projekt tohoto typu, velikosti a náročnosti. Vezmu-li v potaz překážky, se kterými jsem se setkal, jsem se svým výkonem spokojen. Chybami se člověk učí.

Provedené změny v UI zlepšily přehlednost, což mi zpětně potvrdilo oddělení technické podpory. In-house uživatelé a školitelé potvrdili použitelnost i pro uživatele staršího věku, snížila se náročnost školení, a webová aplikace celkově začínala nabírat na oblíbenosti.

Webová aplikace byla přepsána na základě vedení do nové technologie. Díky časové náročnosti tohoto kroku zájem o UX analýzu nebo jiné úpravy už nebyl zcela aktuální. Místo toho se vývoj zaměřil na dodatečný vývoj niche nástrojů menšího rozsahu.

Obrázky