Atmoskop.cz

Toto je příběh o případové studii z edukačního kurzu. Spojení lidí se stejným zájmem a nadšením a s reálnými zkušenostmi z oboru mi ukázalo, že UX je pro mě ta pravá cesta. Jak se povedlo smíchat neomezenou představivost a MVP?

Klient

Alma Career, s.r.o.

Klient

Alma Career, s.r.o.

Stav

Dokončeno

Stav

Dokončeno

Rok

2024

Rok

2024

Shrnutí

Cílem projektu bylo vylepšit odpovědní formulář na platformě Atmoskop.cz, který slouží pro přihlašování do výběrového řízení na pracovní pozici. Po provedení výzkumu, který zahrnoval rozhovory s uživateli, jsem identifikoval klíčové problémy, jako jsou absence možnosti připojit URL link jako portfolio nebo CV. Dále jsem se zaměřil na minimalizaci povinných polí za cílem urychlení celého procesu. I když se jednalo o tréninková data, tak jsem vytvořil návrh, který reálně může řešit dané problémy v reálném světe. Provedl jsem tak spojením aktuálního formuláře a hledání průniku dat. Formulář odděluje povinné a nepovinné sekce a umožňuje přidání URL odkazu místo souboru. Prototyp byl testován za cílem otestování řešení a ověření dalších hypotéz do dalšího iteračního kolečka.


Osobní rekapitulace


🟢 Pozitiva

  • Získání hands-on zkušeností s korektním design-thinking procesem

  • Práce v týmu

  • Získání kontaktů se stejně smýšlejícími lidmi

  • Ujasnění vize mé kariéry jako team lead/facilitator/mentor.


🔴 Negativa

  • Odhalen problém s nedostatečným obecným pojmenováním problémů

  • Nutnost zpomalit mluvený projev


Díky kurzu jsem poprvé provedl celý design proces korektně pod dohledem školitelů, kteří mi dodali nástroje a metody, které jsem sice znal, ale chyběla mi hands-on zkušenost.



Zjistil jsem, že se musím zaměřit na pojmenovávání problémů více obecně. Byl jsem poprvé vystaven potřebě komunikovat s více lidmi na jednom projektu, podílet se na diskuzi a prezentovat vlastní výstupy. To byla největší změna, protože do té doby jsem pracoval jako designer sám. Nyní vím, že práce v týmu mi prospívá.





Jako svůj největší přínos skupině vnímám zkušenosti z reálného zaměstnání jako designér. Došlo mi, že práce na projektu formou MVP je pro firmy velice cenná jak kvůli času, tak efektivitě.

Zadání a proces

Vylepšení odpovědního formuláře na Atmoskop.cz, skrz který se zájemce přihlašuje k výběrovému řízení.

Atmoskop.cz je na trhu zaveden jako platforma pro hodnocení firem a podmínek v nich zaměstnanci. Platforma nyní nabízí možnost odpovídat i na pracovní nabídky.

Cílový uživatel: Vysoce kvalifikovaní zájemce (Gold collars - designéři, programátoři, atd.). Práce mu musí dávat smysl, bavit ho. Ideální pracovní prostředí vnímá jako prostor, který stimuluje jeho osobní rozvoj.


Moje role

Tým se skládal z 5 lidí.

V průběhu Design procesu se střídaly fáze samostatné práce a sjednocování výstupů za skupinu.

Snažil jsem se týmu přispět tak, že budu k problémům přistupovat stejně, jako by tomu bylo v reálném zaměstnání.
Cílem bylo dodat velice jednoduché, proveditelné nápady, které budou řešit problémy, na něž tým narazí.

Má hesla:

  • Čas jsou peníze a těch moc není

  • Jednoduchá řešení nám dají rychlou odezvu -> lepší iterování a implementace zákazníkovi

  • Komplikovaná řešení na jednoduchý problém můžou vést ke zbytečně komplexnímu pomalému výstupu

Objevování

Mise: Získání poznatků týkajících se potřeb, záměrů a chování uživatelů při interakci s odpovědním formulářem

Metodologie: 6 rozhovorů s uživateli

Každý z týmu vytvořil vlastní poznatky z rozhovorů, které se následně sjednotily do jednotného výstupu.

Klíčové otázky:
Jak designérky a designéři používají odpovědní formuláře?
Jaká jsou jejich očekávání?
K jakému jim slouží účelu?
Jak by odpověděli na nabídku práce?

obrázky z prezentace miro a tým

Destilace

Den druhý začal syntézou získaných poznatků. Destilace probíhala ve spolupráci s celým týmem.


Výzkumné otázky:

  • Kdy a jak posílají CV?

  • Co všechno potřebují k odpovědi přiložit?

  • Která pole jsou základ a která nadstavba?

    Zjištěná klíčová společná témata:

  • Uchazeč by rád přiložil URL link na portfolio, aby ukázal své dovednosti, ale nemá kam.

  • Více než CV používá LinkedIn, ve formuláři mu však na to chybí pole.

  • Životopis jako soubor by raději neposílal nebo by ho raději posílal až konkrétní osobě.

  • Chybí mu místo, kam lze napsat něco o sobě.

  • Mzdu a datum nástupu nechce řešit v rámci formuláře. Na to je moc brzy.

  • Chybí mu přímé spojení na někoho z firmy.

  • Ve formuláři je požadováno příliš informací, zájemce by spíš vůbec neodpovídal a raději by oslovil někoho napřímo.

V další části proběhla analýza získaných poznatků a definování problému.

Definice problémů/příležitostí:

# 1: Uchazeč chce z obecných informací ve formuláři sdělit co nejméně. Chce sdílet své motivace, zájem o pozici, dosavadní praxi a profesní sítě.

# 2: Před vyplněním formuláře (vnímáno jako závazný krok) by ocenil rekapitulaci nejdůležitějších informací.

# 3: Uchazeč by rád věděl, kdo je osoba, se kterou bude řešit další průběh náboru a detaily práce.
Očekává, že odpověď by měla umožnit navázání přímého vzájemného kontaktu a následného osobního probrání a vyjednání detailů.


Ideace

Třetí den bylo cílem najít optimální řešení a vytvořit wireframe pro základ prototypování.

Po definování jednotlivých problémů bylo třeba se jako skupina shodnout na jednom konkrétním, kterému se budeme blíže věnovat a který budeme řešit. Po výběru každý z týmu použil metodu Crazy 8’s. Člen týmu vybral jeden svůj návrh a představil ho zbytku týmu. Po diskusi byl finální návrh vybrán a zpracován dále.

Crazy 8’s řešení

Bylo vybráno mnou navržené řešení. Cílem je prioritizace povinných polí pro snadnější a rychlejší vyplnění. Nepovinná pole budou od povinných vizuálně oddělena. Tato úprava byla v reálném scénáři snadno proveditelná a nebyla tolik invazivní jako zbytek návrhů. Vyžadovala krátký čas na implementaci a poskytovala možnost rychlé iterace jejího dopadu.

Další nápady týmu:

  • Kalendář na sjednání osobní schůzky

  • Chat s podporou

  • VR hovor

  • Personalizovaný formulář na základě předchozích odpovědí (stepper)



V půlce dne jsem si uvědomil, že výzkum byl založen na tréninkových datech školitelů. Reálný formulář už zčásti problém dále zmíněný řešil, ale ne zcela. Shodli jsme se, že by naše řešení mělo vzít v potaz aktuální podobu produktu, a tím přinést skutečnou přidanou hodnotu.


Vybraný problém (dot votingem) → Uchazeč chce z obecných informací ve formuláři sdělit co nejméně. Chce sdílet své motivace, zájem o pozici, dosavadní praxi a profesní sítě.



Rozdíly po prozkoumání aktuálního stavu:

  • + Osobní kontakt - Nad nadpisem stránky je uvedeno, komu se odpovídá

  • - Chybí možnost napsat vlastním slovem motivaci uchazeče

  • - Životopis je povinná položka

  • - Povinné pole - email i telefonní číslo

  • - Chybí možnost přidat Portfolio jako link

Na řadě bylo najít optimální řešení a vytvořit wireframe pro základ prototypování.

Vítězný nápad řešení:
Velice minimalistický, efektivní wireframe, který řeší hlavní painpoints formuláře:

  • Lepší rozdělení formuláře (povinná a nepovinná část)

  • Zmenšení nároků na povinná pole (kontakt)

  • Obohacení formuláře o chybějící pole pro URL linky



Prototypování

Předposlední den kurzu byl zaměřen na tvorbu samotného prototypu.

Prototyp byl tvořen v programu Figma. Prototypovala se flow, která byla cílem testování a interakce na ní vytvořené.

Každý z týmu tvořil vlastní prototyp. Díky předešlým zkušenostem a provedení byl vybrán můj návrh jako prezentační výstup týmu. Ve zbylém čase jsem pomáhal ostatním členům kurzu s tvorbou jejich prototypů.


Před změnou:


Změny:

Z aktuálního formuláře byl přidán prvek dodatku nadpisu, který uvádí, komu a kam odpověď přijde.
V materiálech pro výzkum tento prvek chyběl.


Povinná a nepovinná pole byla oddělena. Kontakt na uživatele byl sjednocen do jedné části.
Nadpis dané části vysvětluje, že je část sice povinná, ale stačí vyplnit pouze jednu z variant. Povinná pole byla obohacena o rich textbox na vypsání motivace pro osobnější přístup.


Zadání


Řešení


Uživatelům chyběla možnost se prezentovat pracovními sítěmi. Také hledali způsob přiložení URL odkazu na svoji předešlou práci. Tyto změny byly zapracovány i s úpravou microcopy, aby formulář odpovídal slovníku uživatele a korespondoval s vyjadřováním platformy Atmoskop.cz


Zadání


Řešení


Celková změna


Testování

Poslední den byl zasvěcen testování týmových prototypů.

Spatřili jsme možné slabiny prototypu, na základě čehož jsme vytvořili dodatečné hypotézy, které měly být v rámci testování potvrzeny, nebo vyvráceny. Testování na ně necílilo.

Hypotézy:

  • Uživatel neví, které přílohy má vložit do odpovědi

  • Uživatel nemusí rozumět/všímat si vysvětlivek u jednotlivých polí

  • Uživatel si není jist, co jsou a nejsou povinné údaje

  • Uživatel neví, co se stane po odeslání odpovědi


Výstup testování (2 rozhovory s účastníky kurzu):

  • Chybí informace o mzdě

  • Nejasné vysvětlivky u polí Kontakt a Motivace

  • Pozitivní vyzdvižení možnosti výběru URL link vs souboru